Elaborar un dossier informatiu, per on començo?

Marta Avellaneda
19 d'abril de 2018

La ment d’un periodista s’estructura d’una forma determinada. Observa la vida des d’una perspectiva diferent: resolent preguntes, contextualitzant les accions, valorant la credibilitat dels emissors dels missatges i aventurant les conseqüències de les decisions, entre altres particularitats.

Igual que en altres professions vocacionals, com en el camp mèdic, no es treballa de periodista sinó que s’és periodista. Un periodista no es dedica al periodisme, se sent periodista, i és aquesta visió particular la que aplica a tots els aspectes de la seva vida.

Per captar la seva atenció, doncs, cal entendre’l, estructurar la informació en base al seu enfocament i donar resposta, de forma prioritària, als seus interessos principals. Aquí es on resideix la importància dels dossiers informatius.

Un dossier informatiu és un document que recull les principals variables informatives d’un fet o iniciativa que poden despertar l’interès dels periodistes. Cal que respongui a les preguntes bàsiques de què, com i per què però també és aconsellable que contingui informació de contextualització i de les conseqüències més immediates del fet en qüestió.

És important que el dossier informatiu, igual que una nota informativa, proporcioni un argument “objectiu” per a cada afirmació. Si s’explica, per exemple, que es tracta d’un producte pioner en el mercat cal detallar les característiques que li atorguen aquest caràcter específic. Queden lluny, doncs, les afirmacions vagues, imprecises o suggeridores, més pròpies del llenguatge publicitari.

La seva organització informativa cal que sigui clara i funcional, més que excessivament carregada. L’important pel periodista és el contingut i no tant el continent. Un disseny cuidat serà d’agrair en la mesura que faciliti la comprensió de la informació i la relació que cada detall té amb el precedent i el posterior.

Al final del dossier és aconsellable que es detalli un contacte per a més informació per si el periodista vol aprofundir en algun aspecte concret o contactar amb un portaveu de la iniciativa o empresa en qüestió.

Hem de tenir clar que no tots els temes són susceptibles de ser “venuts” a través d’un dossier informatiu. Aquesta eina comunicativa sol funcionar quan hi ha molt material per explicar com en el cas de tractar-se del resultat d’un llarg procés o d’una iniciativa complexa o amb múltiples variables.

Aconseguir l’enfocament periodístic del nostre dossier és la principal dificultat per elaborar-lo amb èxit. Per vèncer-la, tenim dues opcions: o ens posem les ulleres periodístiques o posem un periodista en la nostra vida. A mi m’agraden les dues opcions perquè crec que ambdues aporten avantatges considerables.

Què esperes per començar el teu dossier?

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.